‘Juist nu is theater zo ontzettend meer nodig’

CUJK - Van de ene op de andere dag veranderde Schouwburg Cuijk van een bruisend theater in een leeg gebouw. Bijna het volledige programma kon zo de prullenbak in. Directeur en programmeur Sjoerd Meijer vertelt over de gevolgen van de lockdown.

“Ik vind het verschrikkelijk dat we gesloten zijn”, vertelt Sjoerd Meijer, directeur en programmeur van Schouwburg Cuijk. “Dat doet erg zeer. Het raakt me dat we geen mensen en artiesten kunnen ontvangen. Juist in deze tijd is dit een plek waar mensen even afstand kunnen nemen van de dagelijkse sleur. Theater is zo ontzettend meer nodig dan wanneer er niets aan de hand is.”

Een jaar geleden moest de schouwburg door de uitbraak van het coronavirus van de een op de andere dag de deuren sluiten. Na een lange lockdown volgde in september een reeks voorstellingen voor 170 man publiek op anderhalve meter afstand. In november en december werd dit teruggebracht naar 30, waarna de deuren op 15 december opnieuw op slot gingen.

Een cadeautje

Zelfs als de theaters weer gasten mogen ontvangen, is onduidelijk wat wel en niet mogelijk is. “Ik kijk eerst of het financieel haalbaar is om een voorstelling met 30 bezoekers door te laten gaan”, legt Meijer uit. “Als vervolgens veel voorstellingen worden verplaatst, ontstaat ruimte en probeer ik artiesten bij te boeken. Dan ga ik bellen met het management van Frank Boeijen of Jack Poels, mensen die kleinere shows kunnen maken die bij wijze van spreken ook in een huiskamer passen.”

Ondanks dat Meijer liever volle zalen ziet, ervaart hij die kleine voorstellingen ‘als een cadeautje’. “Als directeur kan ik onze gasten bijna persoonlijk ontvangen. Dat je er met je neus bovenop zit, iedere ademhaling van de artiest hoort, dat vind ik mooi. Voor de artiest is het ook bijzonder, die wil communiceren met zijn publiek en dat is makkelijker met 30 dan met 300 mensen. Financieel gezien is het natuurlijk niet vol te houden want een artiest kan hier amper de benzine van betalen.”

Voor grotere producties als musicals en toneelvoorstellingen is deze tijd extra lastig. “Een artiest kan niet zomaar op het podium staan en zijn ding doen. Voor de grote toneelvoorstellingen moeten acteurs al maanden van tevoren repeteren en teksten uit hun hoofd leren. Ook moet alles van tevoren al worden gefinancierd, zoals de decormaker, kostuumontwerpers en repetitieruimtes.”

Nieuwe krenten

Meijer verwacht dat de gevolgen van de coronacrisis nog lang voelbaar zullen zijn. Momenteel legt hij de laatste hand aan het programma voor het nieuwe theaterseizoen dat in september begint. Daar ligt wel een uitdaging, vertelt hij: “De voorstellingen van bijna anderhalf jaar komen nu samen in het nieuwe theaterseizoen. Daardoor heb ik weinig ruimte om nieuwe voorstellingen bij te boeken, maar er zijn wel een paar leuke nieuwe krenten in de pap, zoals Youp van ’t Hek en Marc-Marie Huijbregts.”

Voor het publiek is er daardoor veel te kiezen, maar voor Meijer is de situatie ‘niet ideaal’. “Ik wil altijd een evenwichtig programma maken, met grote en populaire namen in het weekend en de toneelstukken wat verspreid over de maanden. Dat wordt nu lastig. Normaal zou ik bijvoorbeeld nooit twee dagen achter elkaar een cabaretier plannen, nu kan ik niet anders. Desondanks wordt het wel een heel leuk theaterseizoen.”

Meijer kan niet wachten tot hij de deuren weer mag openen. “Ik voel me nu een soort verpleegkundige die aan het bed staat en niks mag doen. Een machteloos gevoel. Maar het komt wel weer na de zomer, daar kijk ik naar uit!”